Domena e-mail – czyli jak założyć maila z własną domeną?
Własna domena e-mail to absolutna podstawa dla wielu firm, ale także blogerów czy osób prowadzących własne strony internetowe. Jeżeli nie chcesz utrzymywać swojej poczty elektronicznej pod czyjąś domeną – zobacz, w jaki sposób możesz zarezerwować sobie własną.
Gdy mówi się o domenach, do głowy przychodzą przede wszystkim adresy stron internetowych. Jednak odpowiednia nazwa ma ogromne znaczenie także dla poczty elektronicznej. Zobacz, jaki związek ma wykupiona domena z Twoją skrzynką e-mailową.
Po co Ci własna domena e-mail?
Założenie konta poczty elektronicznej może być naprawdę proste. Wystarczy skorzystać z oferty serwisów pocztowych, takich jak np. gmail.com czy o2.pl. Założenie konta mailowego w takim serwisie przeważnie nic nie kosztuje, więc da się prosto i bezkosztowo rozpocząć korzystanie z poczty elektronicznej.
Dla zdecydowanej większości użytkowników – taka poczta jest w zupełności wystarczająca. W końcu można wysyłać i odbierać e-maile i mieć do nich wygodny dostęp z każdego miejsca z dostępem do Internetu.
Jednak trzeba też mieć świadomość, że taka poczta ma sporo minusów. Przede wszystkim:
- jest utrzymywana w czyjejś domenie – wprawdzie Twój adres poczty jest wykorzystywany wyłącznie przez Ciebie, ale domena pocztowa już nie;
- ma ograniczoną pojemność – w ramach takiej skrzynki e-mailowej możesz przechowywać wiadomości, których waga nie przekracza określonego limitu (może to być np. 1 GB, ale też np. 15 GB);
- ma bardzo ograniczoną pulę wolnych nazw – ze względu na brak opłat za usługę, znalezienie niektórych nazw może być naprawdę trudne;
- wygląda mało profesjonalnie – co zdecydowanie dyskwalifikuje takie skrzynki w relacjach biznesowych, ale także nie sprzyja np. personal brandingowi (czyli budowaniu swojej osobistej marki);
- nie pozwala się wyróżnić – konta w czyjejś domenie, przeważnie mają mało “charakterystyczne” nazwy (oczywiście sławny @buziaczek.pl jest tutaj wyjątkiem 🙂 ).
W związku z tym, nie powinien dziwić fakt, że wiele osób decyduje się na wykorzystanie własnej domeny w celu utrzymywania konta poczty elektronicznej.
Własna domena – co to?
Adres poczty elektronicznej podzielony jest na dwie części – rozdzielone znakiem @. Pierwsza z nich – to nazwa użytkownika. Druga – to nazwa domeny. Wygląda to mniej więcej tak:
Chcesz dowiedzieć się, jak założyć maila z własną domeną? Pierwszym krokiem powinno być zarejestrowanie samej nazwy. Zanim to zrobisz – dowiedz się, co to jest domena i jak funkcjonuje.
Choć domeny kojarzą się przede wszystkim z adresami stron internetowych, to mogą one być wykorzystywane także do innych aplikacji internetowych oraz do utrzymywania poczty elektronicznej.
Nie oznacza to jednak, że domeny mailowe funkcjonują jako osobny byt – i konieczna jest osobna rejestracja jednego adresu dla strony internetowej, a innego dla skrzynki mailowej. Jako abonent domeny, możesz ją wykorzystać do różnych celów.
Chcesz wiedzieć, z jakimi kosztami musisz się liczyć? Zobacz, ile kosztują domeny.
Domena z własnym nazwiskiem
Twoja własna domena może nawiązywać do Twojego nazwiska. To bardzo często praktyka. W takiej sytuacji możesz liczyć na konto e-mailowe wyglądające mniej więcej tak:
Przyznasz, że wygląda to świetnie, prawda? To doskonały sposób na spersonalizowanie swojego adresu. W tym celu wystarczy zarejestrować domenę ze swoim nazwiskiem, a następnie utworzyć konto ze swoim imieniem.
Możesz jednak pójść o krok dalej – i zdecydować się na zakup nowej domeny, czyli takiej z nieoczywistym rozszerzeniem np. .ski czy czeską domeną .cz. Takie końcówki idealnie pasują do budowy wielu polskich nazwisk. Wówczas Twój adres mógłby wyglądać tak:
[email protected] lub [email protected]
Wiedz o tym, że samo zarejestrowanie nazwy u rejestratora to przeważnie za mało, aby móc korzystać z poczty elektronicznej. Domena to wyłącznie adres – jednak do korzystania z usług, z którymi najczęściej kojarzy się Internet, niezbędny jest także hosting.
Domena z pocztą – a co z hostingiem?
Hosting to serwer, na którym przechowywane są pliki potrzebne do wyświetlenia Twojej strony internetowej, a także zawartość Twojej skrzynki e-mailowej. Dopiero po podpięciu nazwy pod konkretny serwer i skonfigurowaniu usługi, uzyskujesz e-mail z własną domeną.
To właśnie od parametrów hostingowych zależy m.in.:
- ile kont poczty e-mail możesz uruchomić – czyli jak dużo nazw użytkowników możesz uruchomić na jednym serwerze (a w konsekwencji także i w jednej domenie podpiętej pod dany serwer);
- jaki jest rozmiar skrzynki – możesz wpływać na ten rozmiar w zależności od posiadanych zasobów serwera;
- w jaki sposób zabezpieczona jest Twoja skrzynka – wszelkiego rodzaju protokoły takie jak SPF, DKIM i DMARC są zależne od Twojego serwera.
W zdecydowanej większości przypadków, utworzenie poczty we własnej domenie wygląda następująco:
- rejestrujesz domenę u operatora – gdy nazwa, która Cię interesuje jest dostępna, możesz ją wykupić. Możesz z niej korzystać tak długo, jak ją opłacasz;
- podpinasz domenę pod określony hosting – który może być kupiony w tej samej firmie, albo utrzymywany u innego dostawcy;
- tworzysz konto (lub konta) w danej domenie – w przypadku wielu działalności internetowych może to być więcej kont, np. [email protected], [email protected], [email protected] itd.;
- możesz zacząć korzystać z poczty – czy to z wykorzystaniem zewnętrznego programu do obsługi konta e-mail czy też bezpośrednio z panelu udostępnionego przez dostawcę hostingu.
Możesz także zdecydować się na spersonalizowany adres mailowy w Gmail lub w Microsoft 365.
Spersonalizowany e-mail od Gmail lub Microsoft
Poczta od Gmail jest powszechnie uznawana za bardzo wygodną i bezpieczną. Jednocześnie – posiadanie maila z rozszerzeniem @gmail.com jest znacznie mniej profesjonalne niż utrzymywanie go we własnej domenie.
Jednak możesz zdecydować się na uruchomienia poczty elektronicznej w ramach Gmail’a. Żeby to zrobić, konieczne jest jednak wykupienie płatnej usługi Google Workspace. Następnie wystarczy podpiąć uprzednio zarejestrowaną domenę w panelu Gmail. Przeczytaj więcej na temat domeny w poczcie Gmail.
Podobnie działa to w przypadku spersonalizowanego adresu mailowego w ramach usługi Microsoft 365. W tym celu należy skonfigurować ją w panelu administracyjnym usługi.
Domena z pocztą bez hostingu – czy to możliwe?
Niekiedy w Internecie można natknąć się na oferty, w których otrzymuje się dostęp do poczty elektronicznej już po samym wykupieniu domeny. Jak to możliwe?
W przypadku takiej oferty, Twoja poczta elektroniczna może być utrzymywana na serwerach operatora (rejestratora) domeny. Faktycznie – jest to sposób na utrzymanie konta bez konieczności odrębnego opłacania hostingu. Jednak – przeważnie obarczony sporymi limitami.
Pamiętaj, że choć masz konto mailowe we własnej domenie, to jednak takie rozwiązanie wiąże się np. z niewielką pojemnością samego konta mailowego. Mogą też pojawić się rozmaite ograniczenia dotyczące liczby czy wielkości wysyłanych wiadomości.
Tanie domeny e-mail
A czy dobrym rozwiązaniem jest założenie e-maila, wykorzystując do tego najtańsze domeny? Poczta zarejestrowana w ten sposób ma oczywiście swoje plusy – jest przede wszystkim unikatowa. Jednak wiele zależy od tego, czy zdecydujesz się na domenę pierwszego czy drugiego rzędu.
W przypadku domen drugiego rzędu – np. twojadomena.waw.pl – musisz liczyć się z tym, że adres mailowy będzie naprawdę długi – zresztą zobacz:
Korzystanie z tak wydłużonego adresu mailowego może wiązać się z częstymi pomyłkami przy jego wpisywaniu. W konsekwencji – wiele wiadomości może do Ciebie po prostu nie trafiać.
Jak widzisz – domeny to nie tylko strony internetowe, ale także np. poczta elektroniczna. Samodzielne utrzymywanie poczty elektronicznej ma wiele zalet. Przede wszystkim – możesz korzystać z takiej nazwy, z jakiej chcesz oraz zyskujesz znacznie szersze (niż w przypadku ogólnodostępnych kont) możliwości konfigurowania usługi.