KupnoDomen.pl Kompendium wiedzy o domenach internetowych.

Domena e-mail – czyli jak założyć maila z własną domeną?

Własna domena e-mail to absolutna podstawa dla wielu firm, ale także blogerów czy osób prowadzących własne strony internetowe. Jeżeli nie chcesz utrzymywać swojej poczty elektronicznej pod czyjąś domeną – zobacz, w jaki sposób możesz zarezerwować sobie własną. 

Domeny

Gdy mówi się o domenach, do głowy przychodzą przede wszystkim adresy stron internetowych. Jednak odpowiednia nazwa ma ogromne znaczenie także dla poczty elektronicznej. Zobacz, jaki związek ma wykupiona domena z Twoją skrzynką e-mailową.

SeoHost
Wyszukiwarka domen internetowych

Znajdź wolną domenę u taniego rejestratora domen:

.pl .com.pl .com .net .eu
Rejestracja 9,87 zł 9,87 zł 53,00 zł 52,00 zł 27,00 zł
Odnowienie 56,00 zł 36,00 zł 53,00 zł 52,00 zł 27,00 zł

*ceny domen netto (bez VAT)

Po co Ci własna domena e-mail?

Założenie konta poczty elektronicznej może być naprawdę proste. Wystarczy skorzystać z oferty serwisów pocztowych, takich jak np. gmail.com czy o2.pl. Założenie konta mailowego w takim serwisie przeważnie nic nie kosztuje, więc da się prosto i bezkosztowo rozpocząć korzystanie z poczty elektronicznej.

Dla zdecydowanej większości użytkowników – taka poczta jest w zupełności wystarczająca. W końcu można wysyłać i odbierać e-maile i mieć do nich wygodny dostęp z każdego miejsca z dostępem do Internetu. 

Jednak trzeba też mieć świadomość, że taka poczta ma sporo minusów. Przede wszystkim:

W związku z tym, nie powinien dziwić fakt, że wiele osób decyduje się na wykorzystanie własnej domeny w celu utrzymywania konta poczty elektronicznej. 

Własna domena – co to?

Adres poczty elektronicznej podzielony jest na dwie części – rozdzielone znakiem @. Pierwsza z nich – to nazwa użytkownika. Druga – to nazwa domeny. Wygląda to mniej więcej tak:

[email protected]

Chcesz dowiedzieć się, jak założyć maila z własną domeną? Pierwszym krokiem powinno być zarejestrowanie samej nazwy. Zanim to zrobisz – dowiedz się, co to jest domena i jak funkcjonuje.

Choć domeny kojarzą się przede wszystkim z adresami stron internetowych, to mogą one być wykorzystywane także do innych aplikacji internetowych oraz do utrzymywania poczty elektronicznej.

Nie oznacza to jednak, że domeny mailowe funkcjonują jako osobny byt – i konieczna jest osobna rejestracja jednego adresu dla strony internetowej, a innego dla skrzynki mailowej. Jako abonent domeny, możesz ją wykorzystać do różnych celów.

Chcesz wiedzieć, z jakimi kosztami musisz się liczyć? Zobacz, ile kosztują domeny.

Domena z własnym nazwiskiem

Twoja własna domena może nawiązywać do Twojego nazwiska. To bardzo często praktyka. W takiej sytuacji możesz liczyć na konto e-mailowe wyglądające mniej więcej tak:

[email protected]

Przyznasz, że wygląda to świetnie, prawda? To doskonały sposób na spersonalizowanie swojego adresu. W tym celu wystarczy zarejestrować domenę ze swoim nazwiskiem, a następnie utworzyć konto ze swoim imieniem.

Możesz jednak pójść o krok dalej – i zdecydować się na zakup nowej domeny, czyli takiej z nieoczywistym rozszerzeniem np. .ski czy czeską domeną .cz. Takie końcówki idealnie pasują do budowy wielu polskich nazwisk. Wówczas Twój adres mógłby wyglądać tak:

[email protected] lub [email protected]

Wiedz o tym, że samo zarejestrowanie nazwy u rejestratora to przeważnie za mało, aby móc korzystać z poczty elektronicznej. Domena to wyłącznie adres – jednak do korzystania z usług, z którymi najczęściej kojarzy się Internet, niezbędny jest także hosting.

Domena z pocztą – a co z hostingiem?

Hosting to serwer, na którym przechowywane są pliki potrzebne do wyświetlenia Twojej strony internetowej, a także zawartość Twojej skrzynki e-mailowej. Dopiero po podpięciu nazwy pod konkretny serwer i skonfigurowaniu usługi, uzyskujesz e-mail z własną domeną. 

To właśnie od parametrów hostingowych zależy m.in.:

W zdecydowanej większości przypadków, utworzenie poczty we własnej domenie wygląda następująco:

Możesz także zdecydować się na spersonalizowany adres mailowy w Gmail lub w Microsoft 365. 

Spersonalizowany e-mail od Gmail lub Microsoft

Poczta od Gmail jest powszechnie uznawana za bardzo wygodną i bezpieczną. Jednocześnie – posiadanie maila z rozszerzeniem @gmail.com jest znacznie mniej profesjonalne niż utrzymywanie go we własnej domenie.

Jednak możesz zdecydować się na uruchomienia poczty elektronicznej w ramach Gmail’a. Żeby to zrobić, konieczne jest jednak wykupienie płatnej usługi Google Workspace. Następnie wystarczy podpiąć uprzednio zarejestrowaną domenę w panelu Gmail. Przeczytaj więcej na temat domeny w poczcie Gmail.

Podobnie działa to w przypadku spersonalizowanego adresu mailowego w ramach usługi Microsoft 365. W tym celu należy skonfigurować ją w panelu administracyjnym usługi. 

Domena z pocztą bez hostingu – czy to możliwe?

Niekiedy w Internecie można natknąć się na oferty, w których otrzymuje się dostęp do poczty elektronicznej już po samym wykupieniu domeny. Jak to możliwe?

W przypadku takiej oferty, Twoja poczta elektroniczna może być utrzymywana na serwerach operatora (rejestratora) domeny. Faktycznie – jest to sposób na utrzymanie konta bez konieczności odrębnego opłacania hostingu. Jednak – przeważnie obarczony sporymi limitami.

Pamiętaj, że choć masz konto mailowe we własnej domenie, to jednak takie rozwiązanie wiąże się np. z niewielką pojemnością samego konta mailowego. Mogą też pojawić się rozmaite ograniczenia dotyczące liczby czy wielkości wysyłanych wiadomości.

Tanie domeny e-mail

A czy dobrym rozwiązaniem jest założenie e-maila, wykorzystując do tego najtańsze domeny? Poczta zarejestrowana w ten sposób ma oczywiście swoje plusy – jest przede wszystkim unikatowa. Jednak wiele zależy od tego, czy zdecydujesz się na domenę pierwszego czy drugiego rzędu

W przypadku domen drugiego rzędu – np. twojadomena.waw.pl – musisz liczyć się z tym, że adres mailowy będzie naprawdę długi – zresztą zobacz:

[email protected]

Korzystanie z tak wydłużonego adresu mailowego może wiązać się z częstymi pomyłkami przy jego wpisywaniu. W konsekwencji – wiele wiadomości może do Ciebie po prostu nie trafiać.

Jak widzisz – domeny to nie tylko strony internetowe, ale także np. poczta elektroniczna. Samodzielne utrzymywanie poczty elektronicznej ma wiele zalet. Przede wszystkim – możesz korzystać z takiej nazwy, z jakiej chcesz oraz zyskujesz znacznie szersze (niż w przypadku ogólnodostępnych kont) możliwości konfigurowania usługi.

Zaoszczędź nawet 59,8% na kosztach utrzymania domen.
Zobacz ofertę taniego rejestratora domen. Sprawdź »