Domeny funkcjonalne – zaznacz, o czym jest Twoja strona
Dobra domena powinna odpowiadać temu, co znajduje się na stronie. Ważna jest więc nie tylko nazwa – ale również jej rozszerzenie. Dzięki domenom funkcjonalnym możesz pokazać, jaki jest np. charakter Twojej działalności.
Wybierając domenę, nie musisz od razu akcentować języka, w jakim publikowane są treści na stronie. Zamiast rozszerzenia narodowego (np. .pl, .co.uk), możesz skorzystać z domen funkcjonalnych. Pokazują one np. że strona należy do firmy komercyjnej lub jest to strona o charakterze informacyjnym.
Co więcej – rozszerzenia funkcjonalne mogą być domenami pierwszego rzędu, dzięki czemu adres może być bardzo krótki i łatwy do zapamiętania. Więcej na temat podziału na domeny pierwszego lub drugiego poziomu przeczytasz we wpisie poświęconym rozszerzeniom domen.
Domeny funkcjonalne – co to takiego?
Dzięki domenom funkcjonalnym możliwe jest przyporządkowanie strony do określonej kategorii – odnoszącej się nie tylko do kwestii językowych czy narodowych, ale przede wszystkim do charakteru publikowanych treści.
Jednym z najczęściej stosowanych rozszerzeń funkcjonalnych jest .com. Adres o takim rozszerzeniu jest wybierany przede wszystkim przez firmy o międzynarodowym zasięgu oddziaływania. Odwiedzający widząc taki adres wiedzą o tym, że nie należy on np. do instytucji rządowej – a strona należy do komercyjnego podmiotu.
Domeny funkcjonalne pierwszego rzędu
Rozszerzenia funkcjonalne mogą występować jako domeny pierwszego rzędu. Takie domeny funkcjonalne dzielą się na:
-
domeny generyczne, czyli przede wszystkim:
- .com – dla podmiotów komercyjnych,
- .info – dla podmiotów o charakterze informacyjnym,
- .net – dla firm związanych z Internetem,
- .org – dla instytucji i organizacji pozarządowych,
-
domeny sponsorowane, wśród których znajdziesz np.:
- .aero – dla firm związanych z przemysłem lotniczym,
- .asia – dla firm i organizacji z regionu Azji i Pacyfiku,
- .cat – dla społeczności katalońskiej,
- .coop – dla stowarzyszeń o charakterze spółdzielczym,
- .edu – dla amerykańskich instytucji o charakterze edukacyjnym,
- .gov – dla państw i organów administracji publicznej,
- .int – dla organizacji działających na podstawie międzynarodowych umów,
- .jobs – dla podmiotów związanych z HR i rekrutacją,
- .mil – dla amerykańskich jednostek militarnych,
- .museum – dla muzeów,
- .post – dla jednostek pocztowych,
- .tel – dla internetowych usług telekomunikacyjnych,
- .travel – dla firm związanych z turystyką,
- .xxx – dla stron o charakterze pornograficznym.
Cechą charakterystyczną domen sponsorowanych jest to, że posiadają one “sponsora”, czyli instytucję, która odpowiada za dane rozszerzenie. W związku z tym taka instytucja może narzucać dodatkowe wymogi, którym należy sprostać, aby zarejestrować domenę w danym rozszerzeniu.
W dalszym ciągu powstają nowe typy domen, które także mają swoich sponsorów, jednak obecnie nazywa się je po prostu nowymi domenami – czyli nTLD.
Domeny funkcjonalne drugiego rzędu
Jednak domeny funkcjonalne nie muszą być wyłącznie pierwszego rzędu. Funkcjonują także jako typy drugiego rzędu – jako rozszerzenie do domen narodowych. Takie rozszerzenia pozwalają zatem na zaakcentowanie zarówno tematyki, jak i języka danej strony.
W Polsce możesz spotkać się np. z następującymi domenami funkcjonalnymi:
- .aid.pl – świetny pomysł dla firmy z branży medycznej (“aid” po angielsku znaczy “pomoc”), ale sprawdzi się także w firmach usługowych;
- .agro.pl – końcówka dla firm z branży rolniczej lub dla agroturystyki;
- .atm.pl – dobre dla branży fin-tech;
- .auto.pl – świetna propozycja dla komisów samochodowych lub wypożyczalni;
- .biz.pl – dla firm komercyjnych;
- .com.pl – również fla podmiotów komercyjnych;
- .edu.pl – dla podmiotów mających związek z edukacją;
- .gmina.pl – dla instytucji działających lokalnie;
- .gsm.pl – dla firm z branży telekomunikacyjnej;
- .info.pl – dla czasopism i stron informacyjnych;
- .mail.pl – dla podmiotów pocztowych;
- .miasta.pl – np. dla firm działających lokalnie;
- .media.pl – dla czasopism, blogerów, vlogerów i stron dotyczących mediów;
- .mil.pl – dla firm mających związek z militariami;
- .net.pl – dla podmiotów zajmujących się Internetem lub tworzeniem sieci komputerowych;
- .nieruchomosci.pl – dla firm z branży nieruchomości;
- .nom.pl – po francusku znaczy tyle co “nazwa”, a w slangu odnosi się do… jedzenia – ciekawe rozszerzenie, aby się wyróżnić;
- .org.pl – dla organizacji pozarządowych;
- .pc.pl – dla firm komputerowych;
- .powiat.pl – dla instytucji i podmiotów działających lokalnie;
- .priv.pl – dla inicjatyw prywatnych;
- .realestate.pl – dla firm z branży nieruchomości;
- .rel.pl – dla stron i firm powiązanych z tematyka religijną;
- .sex.pl – dla stron i firm o charakterze erotycznym lub pornograficznym;
- .shop.pl – dla sklepów internetowych;
- .sklep.pl – dla sklepów stacjonarnych lub internetowych;
- .sos.pl – dla firm i podmiotów “niosących pomoc”;
- .szkola.pl – dla szkół, przedszkoli czy liceów;
- .targi.pl – dla firm z branży eventowej;
- .tm.pl – z angielskiego trade mark to znak towarowy – jeżeli w nazwie Twojej firmy jest taki zastrzeżony znak, możesz zaakcentować to poprzez odpowiednią końcówkę;
- .tourism.pl – dla firm z branży turystycznej;
- .travel.pl – także dla podmiotów zajmujących się turystyką;
- .turystyka.pl – również dla biur podróży, blogów podróżniczych itd.
Powyższe domeny są administrowane przez NASK, czyli Naukową i Akademicką Sieć Komputerową. Jak zapewne widzisz, niektóre z nich mają jasno zaznaczoną tematykę (np. .turystyka.pl, .agro.pl), inne odnoszą się do sposobu prowadzenia działalności (.sklep.pl, .org.pl).
Jednak – co bardzo istotne – nie mają one ograniczeń jeżeli chodzi o rejestrację domeny. W związku możesz założyć np. stronę o rozszerzeniu .turystyka.pl, nawet jeżeli prowadzisz lokalną piekarnię (pytanie tylko – po co? 🙂 )
Widzisz, że domeny funkcjonalne pierwszego rzędu to ciekawy sposób na zaznaczenie międzynarodowego charakteru Twojej działalności.
Z kolei w przypadku domen funkcjonalnych drugiego rzędu masz do dyspozycji bardzo szeroki katalog rozszerzeń, które mogą współgrać z nazwą strony. Pamiętaj jednak o tym, że w takim w takim wypadku adres Twojej strony automatycznie się wydłuża. Dużym atutem takich adresów jest jednak to, że łatwiej będzie Ci znaleźć wolną domenę, a sam koszt jej rejestracji będzie też przeważnie znacznie niższy.