Domeny generyczne – dlaczego warto mieć słowo kluczowe w nazwie?
Czy wiesz o tym, że domeny generyczne przeważnie osiągają wyższe kwoty przy ich odsprzedaży? Masz świadomość, że takie adresy pomagają w pozycjonowaniu strony? Zobacz, czym charakteryzuje się domena generyczna i dlaczego warto się nią zainteresować.
W najprostszych słowach – domena generyczna to domena pierwszego szczebla, która w nazwie zawiera ogólne słowo podstawowe (keyword). Może to być np. nazwa branży, konkretny produkt lub kategoria usług. Taka nazwa pozwala na łatwe skojarzenie adresu z zawartością strony.
Jaka może być domena generyczna?
Żeby lepiej zrozumieć, czym jest domena generyczna, dobrze jest zestawić ją z nazwami innego typu. Otóż na pewno nie jest to domena własna nawiązująca do marki czy nazwiska administratora adresu. Nie jest to też domena drugiego szczebla (np. .com.pl). Nie jest abstrakcyjna – nie opiera się na tworzeniu nowych słów i konstruktów.
Najczęściej domenę jako generyczną kwalifikuje się adres, który:
- jest pierwszego rzędu – może to być typ globalny domeny (.com lub .org) lub domena polska (.pl);
- ma krótką nazwę – adresy składające się z 3-4 słów nie zaliczają się do tej grupy adresów;
- jest ogólny – często nawiązuje do grup produktów lub usług, raczej nie jest szczególnie “kreatywna”;
- jest łatwy do wpisania “z palca” – czyli da się go zapamiętać i łatwo wpisać w pasek adresu w przeglądarce.
Przykłady domen generycznych: psy.pl, szafa.pl, meble.pl, opony.pl, fryzjerdamski.pl.
Domeny generyczne – korzyści
Gdy już wiesz, jak wygląda domena generyczna, warto się nieco pochylić nad konkretnymi korzyściami, jakie może zaoferować Ci taka nazwa. Otóż taki adres:
- sprawia, że na stronę łatwo trafić – wyobraź sobie, że chcesz znaleźć informację na temat herbaty. Odwiedzający nie zawsze od razu korzysta z wyszukiwarki – czasem po prostu wpisuje się w pasek adresu herbaty.pl i sprawdza, jaka strona się wyświetli. Jeżeli witryna będzie mieć zawartość pasującą do słowa kluczowego w nazwie – to istnieje duża szansa, że taki użytkownik znajdzie to, czego poszukuje;
- jest w pewnym sensie prestiżowa – może sugerować użytkownikowi, że jesteś specjalistą w danej dziedzinie – w końcu “zawłaszczasz” dla siebie cały temat;
- wpływa pozytywnie na pozycjonowanie – słowo kluczowe w nazwie domeny jest jednym z czynników, branych pod uwagę przez Google podczas ratingu strony;
- jest łatwa w sprzedaży – bo przecież na domenę z konkretnym słowem kluczowym znajdzie się więcej chętnych niż na abstrakcyjną nazwę, która nic nikomu nie mówi. Najdroższe domeny są przeważnie generyczne.
Słowo kluczowe w nazwie to oczywiście tylko jeden z czynników branych pod uwagę podczas wyceny domeny. Prawda jest jednak taka, że jeżeli zainwestujesz w domenę generyczną, to może to być bardzo dobry wybór dla Twojej strony. A jeżeli kupujesz domenę, żeby na niej zarobić – to może się to okazać naprawdę trafioną inwestycja.