KupnoDomen.pl Kompendium wiedzy o domenach internetowych.

Nazwa domeny a pozycjonowanie (SEO) – ma wpływ czy nie?

Domena to podstawa strony internetowej – w końcu to dzięki niej możesz szybko otworzyć daną witrynę. Oprócz tego, że taka nazwa ma zapadać w pamięć, warto mieć na uwadze, że ma też wpływ na wyniki w Google. Zobacz, jaka jest relacja łączącą nazwę domeny z pozycjonowaniem (SEO).

Domeny

Pozycjonowanie ma ogromny wpływ na popularność strony. Bez działań SEO trudno mówić o zajmowaniu najwyższych pozycji w indeksach wyszukiwania, które to przekładają się na ruch w serwisie. A czy wybór domeny może mieć wpływ na pozycjonowanie? Czy zastosowana nazwa może pomóc w zajęciu wysokich pozycji w Google? Przekonajmy się.

SeoHost
Wyszukiwarka domen internetowych

Znajdź wolną domenę u taniego rejestratora domen:

.pl .com.pl .com .net .eu
Rejestracja 9,87 zł 9,87 zł 53,00 zł 52,00 zł 27,00 zł
Odnowienie 56,00 zł 36,00 zł 53,00 zł 52,00 zł 27,00 zł

*ceny domen netto (bez VAT)

Nazwa domeny a SEO i pozycjonowanie

Żeby domena była przyjazna dla użytkownika, powinna być krótka i łatwa do zapamiętania. Dzięki temu odwiedzający może po prostu wpisać ją w pasek przeglądarki – by skierować się na Twoją witrynę. 

Jednak nazwa domeny ma także inny wydźwięk. Otóż istnieje coś takiego jak domena generyczna. Jest to taki adres, który zawiera w sobie ogólne słowo kluczowe, nazwę konkretnego produktu, usługi lub branży. Przykłady domen generycznych to lekarze.pl, zabawki.pl itd.

Wprawdzie Google nie wskazuje, że fraza w nazwie domeny jest kluczowa dla pozycji danej strony, jednak praktyka pokazuje, że – pozytywnie przyczynia się do ratingu strony przez algorytmy wyszukiwania.

Zresztą – wystarczy przyjrzeć się, jakie są najdroższe domeny sprzedawane na rynku wtórnym. Najczęściej są to właśnie adresy generyczne. Na takie adresy jest najwięcej chętnych – bowiem podpinając swoją witrynę pod taką nazwę, możesz “uszczknąć” dla siebie coś z jej dotychczasowego ruchu.

Czy jednak zawsze tak jest? Domena musi być przede wszystkim idealnie dopasowana do treści strony. Nie powinna to być domena typu odkurzacze-lodowki-zmywarki.pl. Dlaczego? Bo zbyt duże nagromadzenie słów kluczowych wcale nie da Ci większego boostera, a dla użytkownika adres od razu będzie wyglądać na SPAM. Poza tym jest on trudny do zapamiętania, a podczas wpisywania nazwy do paska przeglądarki bardzo łatwo o pomyłkę w adresie domeny.

Dlatego też – o ile nie masz do dyspozycji doskonałej domeny generycznej – dobrze jest skupiać się na adresach, które nawiązują np. do Twojej marki. 

Nie tylko nazwa – jak jeszcze domena wpływa na pozycjonowanie

Choć nazwa domeny ma wpływ na SEO, to jednak o wiele istotniejsze są inne czynniki. Przede wszystkim istotny jest autorytet domeny. To wskaźnik, który pokazuje, jak dobrze domena radzi sobie w indeksach wyszukiwania. Im jest on wyższy – tym wyższa konkurencyjność adresu w stosunku do innych domen.

A na jakiej podstawie wyliczany jest wskaźnik Domain Authority? Uwzględnia on przede wszystkim liczbę i jakość linków, które odnoszą do danej strony. Analizuje także hierarchiczność treści na stronie oraz doświadczenie użytkownika. Można spotkać się z opiniami, że wysokie DA = skuteczne pozycjonowanie.

Na pozycjonowanie wpływ ma także wiek domeny. Jednak raczej nie można powiedzieć, że zawsze starsza nazwa oznacza dodatkowe korzyści w pozycjonowaniu. Bardziej istotne jest to, jakie treści były zamieszczane na stronie przez ten czas. Jeżeli strona była spamerska lub reklamowa – wówczas nawet długi wiek adresu nie oznacza nic dobrego.

Na pozycjonowanie wpływ często ma także wybrane rozszerzenie domeny. To szczególnie istotne w przypadku, gdy zasięg oddziaływania strony ogranicza się do odwiedzających z jednego kraju. Dobrze jest wybierać domeny krajowe – w przypadku strony dla osób z Polski, będzie to końcówka .pl, a dla Niemców – .de.

Nazwa domeny ma wpływ na pozycjonowanie – co jest szczególnie zauważalne w przypadku domen generycznych. Warto jednak pamiętać, że także inne czynniki związane z domeną mogą Ci pomóc w SEO. Pamiętaj także, że… to działa w dwie strony. Jeżeli postawisz na aktywne pozycjonowanie swojej strony, to za jakiś czas Twoja domena stanie się o wiele bardziej wartościowa.

Zaoszczędź nawet 59,8% na kosztach utrzymania domen.
Zobacz ofertę taniego rejestratora domen. Sprawdź »