Najdroższe domeny – skąd duże ceny adresów?
Domena może być bardzo dobrym źródłem zarobku. Wiedzą o tym osoby zajmujące się obrotem adresami “z drugiej ręki”. Jednak czym cechują się najdroższe domeny i za jakie kwoty są sprzedawane?
Niektóre domeny mogą na rynku wtórnym uzyskać zaskakująco wysokie kwoty – nieraz są one nawet sześcio- a nawet siedmiocyfrowe, jak w przypadku najlepszych domen generycznych. Skąd tak wysokie kwoty uzyskiwany za adresy internetowe?
Znajdź wolną domenę wśród 1200+ rozszerzeń:
Jak wycenić domenę?
Dlaczego niektóre domeny kosztują kilka tysięcy PLN, podczas gdy innych nie da się sprzedać nawet za sto złotych? Jest kilka czynników, które sprawiają, że domena jest w stanie osiągnąć naprawdę wysokie kwoty. Przede wszystkim są to:
- zbieżność z nazwą lub nazwiskiem – chcesz stworzyć stronę swojej firmy albo osobistą wizytówkę, która pomoże Ci w budowaniu marki osobistej? Oczywiście wtedy własna domena – nawiązująca do nazwy lub nazwiska – jest jednym z najczęściej wybieranych rozwiązań. W takich sytuacjach żadna alternatywa może nie być satysfakcjonująca, więc nabywca jest w stanie zapłacić naprawdę dużo za dany adres;
- słowo kluczowe w nazwie – jeżeli domena zawiera keyword, który nawiązuje do szerokiej kategorii produktów lub usług, może to sprawić, że cena nazwy wzrasta niejako z automatu. Zastanów się – gdy oferujesz produkty dla czworonogów, nie marzyłaby Ci się domena psy.pl? Tak samo jest w każdej branży;
- renoma – w przypadku odkupywania domeny z drugiej ręki, warto kierować się historią domeny oraz autorytetem danego adresu domeny. Jeżeli nazwa funkcjonuje w sieci przez długi czas i linkuje do strony z treścią o wysokiej jakości, to może mieć np. stałą grupę odwiedzających albo wysoką pozycję w Google (albo jedno i drugie). W takiej sytuacji uruchomienie nowej witryny może „zgarnąć” sporo z tej puli.
Chcesz wiedzieć więcej na temat wyceny domeny? Zapoznaj się z wpisem: Wycena domeny – jak sprawdzić, jaką wartość ma Twoja domena?
Najdroższe domeny – przykłady
Kwoty, za które sprzedawane są najdroższe domeny mogą sprawić, że serce zaczyna bić szybciej. Jak podaje serwis GoDaddy w przypadku transakcji na rynku domen zagranicznych warto zwrócić uwagę przede wszystkim na:
- CarInsurance.com – która została sprzedana za niemal 50 milionów dolarów;
- Insurance.com – za ponad 35 milionów dolarów;
- VacationRentals.com – za ok. 35 milionów dolarów;
- PrivateJet.com – za ponad 30 milionów dolarów;
- Voice.com – za ok. 30 milionów dolarów.
Jak widzisz – są to przede wszystkim domeny generyczne, które jasno określają zawartość danej witryny WWW. A jak wygląda ta kwestia w przypadku domen na rynku polskim? Dane pokazują, że:
- Play.pl – sprzedano za 2 miliony złotych;
- co.pl – sprzedano za 1 milion złotych;
- opony.pl – sprzedano za 960 tys. złotych;
- saturn.pl – sprzedano za 600 tys. złotych;
- urlopy.pl – sprzedano za 400 tys. złotych.
Wydaje Ci się, że warto rejestrować na siebie domeny z nazwami marek, które już funkcjonują, a nie mają strony internetowej? To raczej nie okaże się dobrą taktyką. W praktyce firma jest w stanie dochodzić swoich praw do nazwy na drodze sądowej. Więcej na ten temat dowiesz się z wpisów dotyczących cybersquattingu oraz typosquattingu.
Inaczej jednak wygląda sprawa, gdy zarejestrujesz domenę zanim dana marka pojawi się na rynku. W takiej sytuacji – jeżeli będziesz mieć szczęście – może Ci się udać sprzedać daną domenę za niemałą kwotę.
Zobacz ofertę taniego rejestratora domen. Sprawdź »