Autorytet domeny – jak się go buduje? Jak się go traci?
Autorytet domeny to jeden z obiektywnie najważniejszych czynników, które mają wpływ na wartość danego adresu. Dzięki niemu możesz liczyć na większą liczbę odwiedzających lub na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Zobacz, od czego zależy autorytet domeny.
Podczas rejestracji domeny, zwraca się uwagę przede wszystkim na chwytliwość nazwy. Musi ona być krótka, zapadać w pamięć oraz być łatwa do wpisania dla odwiedzającego Twoją witrynę. Jednak przed zakupem domeny z drugiej ręki, bardzo często analizuje się także autorytet domeny. Dlaczego to taki ważny czynnik i jak o niego zadbać?
Co to jest autorytet domeny?
Autorytet domeny (Domain Authority) to wskaźnik określający, jak domena radzi sobie w wyszukiwarkach. Pokazuje zatem, czy dany adres jest konkurencyjny w stosunku do innych nazw w Internecie.
Domain Authority (DA) jest prezentowane w formie liczbowej – od 1 do 100, gdzie 1 oznacza kiepski, a 100 doskonały autorytet. Znając DA dla danej nazwy, jesteś w stanie sprawdzić, czy dana domena będzie lepsza, czy gorsza od pozostałych.
Wyliczając autorytet domeny uwzględnia się szereg elementów, takich jak linki zewnętrzne oraz wewnętrzne, historia domeny, doświadczenie użytkownika na stronie itd. DA to bardzo istotny czynnik podczas kupowania domeny z drugiej ręki – w końcu możesz sprawdzić, czy wycena domeny nie jest przesadzona.
Wskaźnik DA jest opracowany przez MOZ – firmę dostarczającą rozmaitych usług i narzędzi dla osób zajmujących się pozycjonowaniem.
Żeby sprawdzić autorytet domeny, najlepiej skorzystać z usług oferowanych bezpośrednio przez firmę MOZ. Może to być np.:
- MozBar – czyli rozszerzenie do przeglądarki Chrome;
- Link Explorer – czyli funkcja analizująca linki przychodzące do danej strony.
Wprawdzie rozwiązania te są bezpłatne, jednak wymagają one zakładania konta.
Aby sprawdzić autorytet domeny możesz korzystać także z innych narzędzi, które pozwalają na przedstawienie tego czynnika Ad Hoc. Dzięki nim wystarczy wpisać adres strony, aby uzyskać informacje o autorytecie danej nazwy. Takie narzędzia to np.:
- Website Authority Checker – przedstawiający zbliżony do DA wskaźnik, nazywany DR – czyli Domain Rating;
- Website SEO Checker.
Jak nie zniszczyć autorytetu domeny – dobre praktyki
Jak uzyskać wysoki autorytet domeny? Najlepiej jest… zajmować wysokie pozycje domeny w wyszukiwarce. Na tym właśnie polega pozycjonowanie. Można zatem stwierdzić, że jeżeli chcesz mieć wysoki DA – to zadbaj o SEO strony.
Żeby strona miała wysoki autorytet, potrzebne są działania pozycjonerskie, takie jak np.:
- zdobywanie wysokiej jakości linków, kierujących do Twojej strony;
- zadbanie o hierarchiczność prezentowanych treści oraz poprawne linkowanie wewnętrzne;
- skupienie się na doświadczeniu użytkownika na stronie – a więc ma się ładować szybko i ułatwiać znalezienie informacji, których może poszukiwać odwiedzający;
- działania content marketingowe – wartościowe treści przyciągają użytkowników oraz są wysoko oceniane przez algorytmy wyszukiwarki. Z kolei działania w blogosferze czy mediach społecznościowych mogą być też źródłem wartościowych linków.
A co może zaszkodzić autorytetowi Twojej domeny? Unikaj przede wszystkim:
- powolnego, niezoptymalizowanego kodu źródłowego – w końcu zaburza on UX (czyli doświadczenie użytkownika);
- stricte reklamowego charakteru witryny – jeżeli domena służy wyłącznie do zarabiania pieniędzy (czy to poprzez wyświetlanie reklam czy parking domen), to także może mieć to negatywny wpływ na DA;
- spamowych treści – jeżeli strona, do której odnosi domena, powoduje monit bezpieczeństwa, to nie możesz liczyć na wysokie DA.
Jeżeli zastanawiasz się nad zakupem domeny z drugiej ręki – np. na giełdzie domen – wskaźnik DA jest kluczowy. W ten sposób jesteś w stanie określić, czy korzystając z danego adresu, Twoja strona zyska “zastrzyk energii” gdy chodzi o pozycje w indeksach wyszukiwania.
Jednak wysoki autorytet strony powinien być priorytetem nie tylko podczas zakupu domeny, ale także… jej utrzymywania. W końcu – gdy dany adres będzie mieć renomę, to po prostu przyciągnie na Twoją stronę więcej odwiedzających – także poprzez wysokie pozycje w Google.