Cesja domeny – czyli jak przenieść prawa do domeny na inną osobę?
Przeniesienie praw własności do domeny pomiędzy dwoma użytkownikami nazywane jest jej cesją. Możesz jej dokonać w dowolnym momencie okresu rozliczeniowego. Jednak jak się za nią zabrać?
Zamykasz swoją firmę? Zmieniasz nazwę bloga? A może po prostu chcesz sprzedać swoją domenę z zyskiem? Nietrudno wyobrazić sobie sytuacje, w których konieczne jest przeniesienie praw do domeny na inną osobę. Jednak żeby to zrobić – potrzebna jest zmiana danych abonenta w rejestrze. Zobacz jak się za to zabrać.
Cesja domeny – co to takiego?
Jako abonent domeny, masz do niej prawo tak długo, jak opłacasz ją u rejestratora. Wprawdzie nie jesteś do końca jej właścicielem, jednak możesz z niej korzystać (delegować ją na serwery DNS, na których znajduje się strona lub inna aplikacja internetowa). Masz też możliwość nią rozporządzać (przynajmniej w pewnym zakresie). W ramach takiego rozporządzania możesz ją także sprzedać innemu użytkownikowi.
Sama sprzedaż domeny nie odbywa się z wykorzystaniem zwykłej umowy kupna-sprzedaży. Samo „dogadanie się” pomiędzy stronami nie prowadzi jeszcze np. do nadania nowemu użytkownikowi dostępu do panelu administracyjnego domeny czy też do zmiany danych w rejestrze.
W związku z tym do sprzedaży konieczne jest przeprowadzenie cesji domeny – czyli przekazania praw nowemu użytkownikowi do danej nazwy. Cesję przeprowadza się u aktualnego rejestratora danego adresu.
Pamiętaj, że cesja to coś innego niż transfer domeny (czyli przeniesienie domeny pomiędzy dwoma rejestratorami) czy też delegacja domeny (czyli podpięcie danego adresu pod konkretny hosting).
Jak przeprowadzić cesję domeny?
Przeprowadzenie cesji domeny jest naprawdę bardzo proste. W zdecydowanej większości przypadków wiąże się to z:
- wpisaniem danych osoby, której przekazujesz domenę;
- wydrukowaniem, podpisaniem i przesłaniem wniosku o cesję.
W niektórych sytuacjach możliwe jest także dokonanie e-cesji – czyli przeprowadzenie całego procederu bez konieczności drukowania i wysyłania dokumentów. Taka opcja jest jednak przeważnie możliwa wyłącznie w przypadku, gdy sprzedający i nabywający mają konto u tego samego operatora. Wówczas cała procedura ogranicza się wyłącznie do paru kliknięć w panelu klienta.
Jeżeli nabywca domeny nie ma jeszcze takiego konta – przeważnie wystarczy je utworzyć podczas przeprowadzania cesji.
Cesja domeny wiąże się z następującymi konsekwencjami:
- zmiana danych abonenta w rejestrze domen – pamiętaj, że takie dane są utrzymywane w rejestrach domen przez odpowiednie instytucje. Dzięki temu jesteś w stanie m.in. sprawdzić, kto jest właścicielem domeny;
- dotychczasowy abonent traci dostęp do panelu ustawień domeny – to logiczne, że po sprzedaży praw do domeny, jako dotychczasowy użytkownik nie masz już możliwości zmiany jej ustawień;
- nowy abonent otrzymuje dostęp do panelu u dotychczasowego rejestratora – po tym czasie może zdecydować się na utrzymanie domeny u aktualnego operatora lub też zdecydować się na transfer domeny;
- zmieniają się dane nabywcy na nowo wystawianych dokumentach sprzedażowych – po sprzedaży i cesji domeny, wszystkie dokumenty finansowe będą wystawiane już na nowego abonenta.
Dodatkowe obostrzenia przy cesjach
Co do zasady procedura przekazania praw do danej nazwy jest prosta i bezproblemowa. Cesja domeny jest też przeważnie bezpłatna. Jednak nie zawsze tak jest. Problemy pojawiają się przede wszystkim przy domenach zagranicznych.
W przypadku niektórych domen zagranicznych, dokonanie cesji wiąże się z koniecznością automatycznego odnowienia domeny na kolejny rok. Z kolei w przypadku narodowych domen Wielkiej Brytanii, po dokonaniu cesji należy wnieść dodatkową opłatę w związku ze zmianami w rejestrze.
Jak widzisz – cesja domeny nie należy do skomplikowanych czynności. Jeżeli sprzedajesz domeny (np. na giełdach domen), to takie cesje przyjdzie Ci przeprowadzać bardzo często.