Najdroższe domeny – skąd duże ceny adresów?
Domena może być bardzo dobrym źródłem zarobku. Wiedzą o tym osoby zajmujące się obrotem adresami “z drugiej ręki”. Jednak czym cechują się najdroższe domeny i za jakie kwoty są sprzedawane?
Niektóre domeny mogą na rynku wtórnym uzyskać zaskakująco wysokie kwoty – nieraz są one nawet sześcio- a nawet siedmiocyfrowe, jak w przypadku najlepszych domen generycznych. Skąd tak wysokie kwoty uzyskiwany za adresy internetowe?
Jak wycenić domenę?
Dlaczego niektóre domeny kosztują kilka tysięcy PLN, podczas gdy innych nie da się sprzedać nawet za sto złotych? Jest kilka czynników, które sprawiają, że domena jest w stanie osiągnąć naprawdę wysokie kwoty. Przede wszystkim są to:
- zbieżność z nazwą lub nazwiskiem – chcesz stworzyć stronę swojej firmy albo osobistą wizytówkę, która pomoże Ci w budowaniu marki osobistej? Oczywiście wtedy własna domena – nawiązująca do nazwy lub nazwiska – jest jednym z najczęściej wybieranych rozwiązań. W takich sytuacjach żadna alternatywa może nie być satysfakcjonująca, więc nabywca jest w stanie zapłacić naprawdę dużo za dany adres;
- słowo kluczowe w nazwie – jeżeli domena zawiera keyword, który nawiązuje do szerokiej kategorii produktów lub usług, może to sprawić, że cena nazwy wzrasta niejako z automatu. Zastanów się – gdy oferujesz produkty dla czworonogów, nie marzyłaby Ci się domena psy.pl? Tak samo jest w każdej branży;
- renoma – w przypadku odkupywania domeny z drugiej ręki, warto kierować się historią domeny oraz autorytetem danego adresu domeny. Jeżeli nazwa funkcjonuje w sieci przez długi czas i linkuje do strony z treścią o wysokiej jakości, to może mieć np. stałą grupę odwiedzających albo wysoką pozycję w Google (albo jedno i drugie). W takiej sytuacji uruchomienie nowej witryny może „zgarnąć” sporo z tej puli.
Chcesz wiedzieć więcej na temat wyceny domeny? Zapoznaj się z wpisem: Wycena domeny – jak sprawdzić, jaką wartość ma Twoja domena?
Najdroższe domeny – przykłady
Kwoty, za które sprzedawane są najdroższe domeny mogą sprawić, że serce zaczyna bić szybciej. Jak podaje serwis GoDaddy w przypadku transakcji na rynku domen zagranicznych warto zwrócić uwagę przede wszystkim na:
- CarInsurance.com – która została sprzedana za niemal 50 milionów dolarów;
- Insurance.com – za ponad 35 milionów dolarów;
- VacationRentals.com – za ok. 35 milionów dolarów;
- PrivateJet.com – za ponad 30 milionów dolarów;
- Voice.com – za ok. 30 milionów dolarów.
Jak widzisz – są to przede wszystkim domeny generyczne, które jasno określają zawartość danej witryny WWW. A jak wygląda ta kwestia w przypadku domen na rynku polskim? Dane pokazują, że:
- Play.pl – sprzedano za 2 miliony złotych;
- co.pl – sprzedano za 1 milion złotych;
- opony.pl – sprzedano za 960 tys. złotych;
- saturn.pl – sprzedano za 600 tys. złotych;
- urlopy.pl – sprzedano za 400 tys. złotych.
Wydaje Ci się, że warto rejestrować na siebie domeny z nazwami marek, które już funkcjonują, a nie mają strony internetowej? To raczej nie okaże się dobrą taktyką. W praktyce firma jest w stanie dochodzić swoich praw do nazwy na drodze sądowej. Więcej na ten temat dowiesz się z wpisów dotyczących cybersquattingu oraz typosquattingu.
Inaczej jednak wygląda sprawa, gdy zarejestrujesz domenę zanim dana marka pojawi się na rynku. W takiej sytuacji – jeżeli będziesz mieć szczęście – może Ci się udać sprzedać daną domenę za niemałą kwotę.