Rejestrator domeny – kim jest dostawca domeny?
Dostawca domeny to firma, która pośredniczy w jej rejestracji – pomiędzy rejestrującym (czyli Tobą), a rejestrem. Taki rejestrator zapewnia obsługę techniczną i finansową danego adresu. Zobacz, na czym dokładnie polega jego rola.
Chcesz zarejestrować domenę? Najpierw musisz sprawdzić jej dostępność. Jeżeli dana nazwa jest wolna – musisz włożyć ją “do koszyka” a następnie opłacić. Wszystkich tych czynności dokonujesz u rejestratora domeny.
Kto to jest rejestrator domeny?
Rejestrator domeny to firma, która pośredniczy w rejestracji danej nazwy w rejestrze. To podmiot, w którym kupujesz domenę – czyli najpierw sprawdzasz jej dostępność, a następnie dokonujesz jej rejestracji.
Rola rejestratora nie ogranicza się jednak do samego pośrednictwa w sprzedaży. Oferuje on także obsługę techniczną oraz finansową danej domeny. Rejestrator – w momencie otrzymania zapłaty za domenę – przesyła do rejestru domen dane dotyczące użytkownika oraz zarejestrowanej domeny.
Oprócz tego taki podmiot udostępnia klientowi panel obsługi domeny, który pozwala na podpięcie domeny do serwera – tym samym umożliwiając publikację strony internetowej pod danym adresem. To właśnie z rejestratorem należy skontaktować się w przypadku jakichkolwiek problemów z daną domeną.
Z kolei obsługa finansowa oznacza, że to rejestrator wystawia faktury zarówno za rejestrację domeny, jak i odnowienie domeny (czyli jej utrzymywanie w każdym następnym okresie rozliczeniowym).
Choć rejestrator jest wyłącznie pośrednikiem, to jednak jest to kluczowy element podczas zakupu domeny. Po pierwsze – wybór rejestratora ma wpływ na koszty utrzymania domeny. Po drugie – nie masz możliwości zarejestrowania domeny z pominięciem takiego podmiotu.
Rejestrator a rejestr
Musisz pamiętać, że rejestrator nie prowadzi rejestru domen. Ta funkcja powierzona jest instytucji, która została wskazana bezpośrednio przez ICANN (czyli główną międzynarodową instytucję odpowiadającą za nadzór nad domenami). W Polsce jest to NASK czyli Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa.
NASK prowadzi rejestr domen, ale nie umożliwia rejestracji domen. Udostępnia on jednak sieć partnerską, w ramach której swoją działalność prowadzą dziesiątki rejestratorów domen – czyli podmiotów, które “sprzedają” domeny klientom końcowym.
Lista rejestratorów domen znajduje się bezpośrednio na stronie NASK. Na pewno ciekawi Cię, co trzeba zrobić, żeby zostać takim rejestratorem. Zaraz postaram się to wyjaśnić.
Jak zostać dostawcą domeny?
Musisz wiedzieć, że żeby zostać rejestratorem domen, samo wyrażenie chęci nie wystarczy. Dołączenie do programu partnerskiego NASK stawia przed takim podmiotem szereg wymagań. To przede wszystkim:
- zabezpieczenie finansowe w wysokości 10 000 PLN – to kwota będącą zaliczką na poczet przyszłych rejestracji i innych czynności związanych z obsługą domen internetowych;
- odpowiednia infrastruktura techniczna – umożliwiająca firmie chcącej zostać rejestratorem przechowywanie danych o abonentach domen.
Dla rejestratorów domen usługa pośredniczenia jest sposobem na zarabianie niemałych pieniędzy. Każdy z nich ustala własną politykę cenową – oferując inne ceny za zarejestrowanie domeny, a inne za ich odnowienie. Co bardzo ważne – jeżeli obecny rejestrator nie zapewnia Ci obsługi na odpowiednim poziomie – możesz zdecydować się na transfer domeny do innego rejestratora.
Jak widać – rejestrator domeny to kluczowy element w obrocie domen. Istnienie tego typu podmiotów sprawia, że rejestracja adresu zajmuje zaledwie chwilę.