Wycena domeny – jak sprawdzić, jaką wartość ma Twoja domena?
Domena to adres strony internetowej. Jednocześnie – za taki adres wiele osób jest w stanie zapłacić zaskakująco wysokie kwoty. Wycena domeny jest w stanie pomóc oszacować, ile jest warta zarejestrowana przez Ciebie nazwa.
Wycenę domeny warto przeprowadzić, żeby wiedzieć, ile jest wart adres, który masz zarejestrowany i zamierzasz (nawet hipotetycznie) sprzedać. Znając orientacyjną cenę, jesteś w stanie zapewnić sobie silną pozycję podczas negocjacji. Uchroni Cię to też przed sprzedażą domeny za tanio.
Jak więc wycenić domenę? Czytaj dalej, aby się dowiedzieć.
Wycena domeny – co to takiego?
Domeny są dostępne na rynku wtórnym na różnego rodzaju aukcjach. W takim wypadku płaci się za nie tyle, ile jest w stanie zapłacić osoba najbardziej zainteresowana danym adresem. Jednak niektóre oferty mają jasno określoną cenę. Skąd ona się bierze?
Abonent domeny może mniej więcej spodziewać się, jaką cenę jest w stanie otrzymać za daną nazwę. Opiera się to przede wszystkim na obserwacjach rynku.
Niekiedy jednak zdarza się, że tak ustalona cena jest o wiele za duża. Najczęściej jest to związane z wygórowanymi oczekiwaniami sprzedawcy, a nie z faktyczną realną wartością danego adresu.
Dlatego – zamiast wyciągać cenę z kosmosu, lepiej jest poważnie zastanowić się nad wartością zarejestrowanej nazwy. Wycena domen internetowych przyda Ci się wtedy, gdy:
- zgłosi się do Ciebie kupiec zainteresowany Twoją domeną
- zastanawiasz się, czy warto odnawiać posiadaną przez Ciebie domenę
- chcesz sprawdzić, czy cena na giełdzie nie jest nazbyt wygórowana
Czy domena ma wartość?
Co to jest domena? To tak naprawdę nazwa i adres strony internetowej. Nie jest to serwis internetowa, blog ani sklep. Prawda jest jednak taka, że sam adres może mieć znacznie wyższą wartość niż niejedna strona internetowa.
Wartość domeny – to kwota, jaką jest ktoś gotów zapłacić za dany adres. O ile koszt rejestracji domeny jest łatwiejszy do określenia – ponieważ jest on ustalony w taryfie danego rejestratora – to jednak wartość adresu na rynku wtórnym jest już znacznie trudniejsza do określenia.
Domeny na rynku wtórnym mogą mieć wartości znacząco przewyższające wspomniany koszt rejestracji. To właśnie na tym fakcie oparta jest cała idea zarabiania na domenach (w tym także funkcjonowanie różnego rodzaju giełd domen).
Wartość domeny – co ma na nią wpływ?
Podczas wyceny domeny można brać pod uwagę rozmaite czynniki, np.:
- jej długość/chwytliwość – im krótsza domena, tym wyższa jest jej wartość. Nazwa musi być chwytliwa i nawiązywać do potencjalnej treści strony. Dlatego też domena psy.pl będzie znacznie droższa od np. wszystkodlatwojegopsa.pl. W końcu podczas wpisywania tak długiego ciągu znaków nietrudno o pomyłkę;
- słowa kluczowe w nazwie – pożądane keywordy w adresie mogą zdecydowanie zwiększyć wartość domeny. Jeżeli są to frazy, za które sporo płaci się np. w kampaniach sponsorowanych Google Ads, to taki adres także może być znacznie droższy;
- jej wiek – im starsza domena tym lepiej, ale… są od tego pewne odstępstwa. Jeżeli np. domena ma wiele lat, ale przez ten czas była używana do szybkiego zarabiania pieniędzy (np. był to adres bloga służącego do monetyzowania reklam), to jej cena wcale nie musi być wysoka;
- ilość przychodzących linków – jeżeli dana domena zyskała spory katalog linków (a co więcej – są to linki wartościowe), to jest to jej bardzo duży plus. W takiej sytuacji jej nowy użytkownik może liczyć na to, że renoma danego adresu zapewni wysokie wyniki w indeksach wyszukiwania Google także dla jego nowej strony;
- popularność serwisu – na wartość domeny na rynku wtórnym duży wpływ ma strona, jaka znajduje się pod tym adresem. Czy jest to np. specjalistyczny serwis, który generuje spory ruch? A może jest to blog o treściach niskiej jakości? To wszystko ma wpływ na wycenę danego adresu;
- rozszerzenie domeny – na cenę domeny ogromny wpływ ma także końcówka domeny. Domeny pierwszego rzędu są przeważnie zdecydowanie droższe od tych drugiego rzędu. Duże wartości mogą także osiągać także domeny nTLD, jeżeli w połączeniu z nazwą są chwytliwe i łatwe do zapamiętania.
Jak wycenić domenę w Internecie?
Możesz znaleźć rozmaite firmy z branży domen, które oferują profesjonalne przeprowadzenie wyceny. Jak przebiega taka usługa?
Wycena domeny w serwisie
Firmy, o których mówię korzystają z rozbudowanych systemów do wyceny domeny. Stosowane przez nie algorytmy uwzględniają wspomniane wcześniej czynniki, ale przede wszystkim opierają się na analizie danych zgromadzonych przez długie lata.
Darmowa wycena domen jest możliwa, ale przeważnie nie ma co się spodziewać dużej skuteczności czy dokładności tego typu analiz. Wyceń domenę np. z wykorzystaniem:
i zauważ, że w każdej z nich cena danej domeny będzie się znacząco różnić. Skąd takie różnice? Tego typu darmowe wyceny są orientacyjne i uwzględniają wyłącznie kilka, publicznie dostępnych czynników.
Pamiętaj przy tym, że kwota jaką zobaczysz w takim miejscu wcale nie oznacza, że uda Ci się sprzedać domenę za taką cenę. To tylko przybliżona wartość określona na podstawie kilku czynników. Znalezienie kupca to zupełnie odrębna kwestia.
Wycena na podstawie ankiety
Niektóre giełdy domen dostarczają także inne narzędzie, które pozwoli Ci określić wartość domeny. Bardzo ciekawym rozwiązaniem jest np. udostępnienie adresu do oceny przez samych użytkowników giełdy. W takiej ankiecie, to właśnie użytkownicy określają cenę, jaką gotowi byliby zapłacić za dany adres. Na podstawie takich informacji – przygotowuje się wycenę.
Z takim rozwiązaniem możesz spotkać się na giełdzie AfterMarket. Gdy zgłosisz domenę do wyceny, giełda kieruję ją do wyceny doświadczonych użytkowników serwisu. Każdy z nich podczas sugerowania ceny dodaje także uzasadnienie danej opinii. Po otrzymaniu 15 ocen od użytkowników – otrzymasz wycenę adresu.
Co bardzo ważne – masz możliwość wyboru, czy dana wycena jest publiczna (widoczna dla wszystkich użytkowników giełdy) czy też prywatna (widoczna tylko dla Ciebie).
Podobnym i równie ciekawym rozwiązaniem jest zamieszczenie domeny do wyceny na forum di.pl. W takiej sytuacji osoby interesujące się tą tematyką same sugerują, jakiej kwoty możesz się spodziewać za dany adres.
Wycena na własną rękę
Jak jeszcze możesz przetestować cenę domeny? Możesz skorzystać z… Allegro. Wystarczy, że wystawisz domenę na licytację, a jednocześnie ustalisz wysoką cenę minimalną. W ten sposób będziesz w stanie mniej więcej poznać, jak duże jest zainteresowanie Twoją domeną i jak wysoką kwotę możesz za nią oczekiwać.
Ustawienie wysokiej ceny minimalnej sprawia, że nie musisz jej sprzedać, dopóki kwota oferowana przez uczestników licytacji nie osiągnie określonego poziomu.
Pewne adresy nie generują żadnego zainteresowania, a inne domeny są w stanie osiągać siedmio-, a nawet ośmiocyfrowe kwoty. Warto o tym pamiętać. Wykonanie orientacyjnej wyceny adresu to jeden z pierwszych kroków do dobrej sprzedaży takiej nazwy.