Zarabianie na domenach – jak się za to zabrać?
Wizja zarabiania na domenach jest dla Ciebie kusząca? Oczywiście nikogo nie powinno to dziwić, ponieważ faktycznie sprzedaż adresów na rynku wtórnym bywa sposobem na niemały zarobek. Jednak jak się za to zabrać?
Masz świadomość, że domena to nie tylko adres strony internetowej, ale także sposób na zarobek niemałych pieniędzy? Prawa do danej nazwy można sprzedać za naprawdę atrakcyjne pieniądze.
Zarabianie na domenach – czy warto?
Kiedy się patrzy na najdroższe domeny, takie kwoty robią naprawdę ogromne wrażenie. Faktycznie – gdy pomyśli się, że polskie domeny można sprzedawać za kilkaset tysięcy złotych, a globalne rozszerzenia domen za miliony dolarów – oczekiwania robią się wielkie.
Prawda jest taka, że tak szokujące ceny domen zdarzają się rzadko. Przeważnie dzieje się to wtedy, gdy ma miejsce splot bardzo wielu sprzyjających okoliczności. Większość transakcji na rynku domen opiewa na zaledwie ułamki tego typu kwot.
Nie oznacza to jednak, że zarabianie na domenach jest niemożliwe – wręcz przeciwnie. Za każdym razem, gdy dokonujesz ich sprzedaży po cenie wyższej od kosztów rejestracji – to jest to dla Ciebie źródłem zarobku (o ile oczywiście dokonasz tego w pierwszym okresie rozliczeniowym).
Jeżeli jesteś posiadaczem szerokiego katalogu domen o dobrym autorytecie – możesz liczyć na całkiem atrakcyjne sumy. Nie zawsze staną się one dla Ciebie jedynym źródłem dochodu – jednak mogą być świetnym sposobem na dodatkowe zastrzyki finansowe do budżetu.
Jak zacząć zarabiać na domenach?
Zapewne domyślasz się, że aby móc zarabiać na sprzedaży domen – najpierw trzeba… je posiadać. Abonentem domeny stajesz się w momencie rejestracji danego adresu u rejestratora. Domena jest aktywna jedynie tak długo, jak ją opłacasz. W związku z tym podczas oceny rentowności danej transakcji, koniecznie weź pod uwagę koszty utrzymania domen.
Gdy zdecydujesz się na sprzedaż posiadanej przez siebie domeny, musisz przeprowadzić jej gruntowną wycenę. Podczas tej czynności lepiej opierać się na twardych czynnikach, a nie na… swoich wyobrażeniach o potencjale posiadanego adresu. Skup się np. na:
- zawartości słów kluczowych w nazwie;
- długości domeny;
- autorytecie domeny;
- historii domeny.
Dowiedz się więcej z wpisu: Wycena domeny – jak sprawdzić, jaką wartość ma Twoja domena?
Jeżeli już znasz cenę, pozostaje kwestia znalezienia kupca. Nie zawsze możesz liczyć na to, że osoba zainteresowana sama się do Ciebie zgłosi w tej sprawie. W związku z tym możesz wystawiać swoją domenę np. na:
- giełdach domen – czyli miejscach, które łącząc sprzedających i kupujących adres internetowe. Tego typu serwisy dysponują rozbudowaną infrastrukturą ułatwiającą obrót domenami;
- forach internetowych lub grupach na Facebooku – zrzeszających np. osoby zajmujące się obrotem domenami lub pozycjonowaniem;
- na serwisach aukcyjnych – możesz wykorzystać ten kanał nie tylko do sprzedaży, ale także do wstępnego rozeznania w zainteresowaniu danym adresem.
Jeżeli już masz kupca – musisz przekazać mu prawa do domeny. Czynność ta nie zajmuje wiele czasu. Żeby to zrobić, wystarczy skontaktować się z rejestratorem domeny – w wielu przypadkach można to bez problemu przeprowadzić online. Dowiedz się więcej na ten temat z wpisu: Cesja domeny – czyli jak przenieść prawa do domeny na inną osobę?
Gdy już dojdzie do sprzedaży – Tobie wystarczy tylko podsumować zyski. Jednak jak zadbać o to, aby były one jak najwyższe?
Jak odnosić sukcesy podczas sprzedaży domen?
Pamiętaj o tym, że:
- domeny to inwestycja o pewnym stopniu ryzyka – oczywiście może przynieść zysk, ale wcale nie daje gwarancji zarobku. Niekiedy może się okazać, że domena generuje wyłącznie koszty. Dlatego przed jej zakupem warto podejść do tego tematu, jak do każdej innej inwestycji;
- kupujący powinien mieć do Ciebie wygodny kontakt – wystawiaj się w jak największej liczbie miejsc – zarówno na giełdach, jak i w mediach społecznościowych. Sprawdź, czy wpisując w WhoIs adres Twojej domeny, osoba zainteresowana znajdzie w niej informacje o tym, jak się z Tobą skontaktować (w tym celu należy dokonywać zakupu domen np. na firmę, a nie na osobę fizyczną);
- stawiaj na domeny generyczne – pamiętaj o tym, że uniwersalna domena z frazą kluczową w nazwie jest zawsze najbardziej interesującą propozycją dla osób, chcących wykorzystać taką domenę, jako booster dla swoich działań w sieci;
- uważaj na promocje – oczywiście sprzedaż domeny, którą się zarejestrowało za 1 zł sprawia, że zysk może wydawać się imponujący. Pamiętaj jednak, że koszt utrzymania adresu w kolejnych latach może być u danego rejestratora wyższy niż u konkurencyjnych operatorów;
- nie ograniczaj się do polskich adresów – pamiętaj, że kupując adresy globalne, ich zakres oddziaływania jest znacznie większy. Większe są także kwoty, jakich możesz się spodziewać podczas sprzedaży;
- szukaj domen z drugiej ręki – szansa na zarejestrowanie adresu, który zyska wartość jest obecnie znacznie niższa niż np. kilkanaście lat temu. Jednak możesz przeglądać wygasające domeny (np. na giełdach). To dobry sposób na szybkie zdobycie katalogu adresów, które stworzą Twój “portfel inwestycyjny”;
- składaj opcje na domeny – założenie opcji na dany adres (czyli zadeklarowanie “oficjalnej” chęci zakupu danego adresu) jest jednym z najbardziej skutecznych sposobów na zostanie nowym administratorem domeny. Zdarzają się sytuacje, że abonent domeny o dużej potencjale przez roztargnienie zapomni przedłużyć adres na kolejny okres rozliczeniowy. Wówczas to właśnie Ty będziesz mieć prawo do jej wykupienia.
Zarabianie na domenach to oczywiście ciekawy sposób na życie. Szczególnie, jeżeli masz dobrą intuicję oraz możesz sobie pozwolić na wygospodarowanie pewnego budżetu na wykupienie katalogu adresów.
Pamiętaj także, że sprzedaż domen na rynku wtórnym to nie jedyny sposób na zarabianie na domenach. Wiedz o tym, że jednym ze sposobów na zarabianie na domenach jest także tzw. parking domen. Miej też na uwadze, że niektórzy rejestratorzy mają w ofertach także programy partnerskie. Takie afiliacyjne programy sprawiają, że możesz liczyć np. na ustalony procent od domeny sprzedanej z Twojego polecenia.