Jaką domenę wybrać? Poznaj cenne wskazówki
Domena powinna zapadać w pamięć i nawiązywać do treści publikowanych na stronie. Jednak – łatwiej powiedzieć, niż zrobić. Jaką domenę wybrać, aby Twój blog, e-sklep czy firmowa wizytówka przyciągały internautów?
Od wyboru domeny zależy bardzo wiele. Jednocześnie jest to jedna z pierwszych rzeczy, jaką trzeba zrobić podczas zakładania bloga, sklepu internetowego czy innej strony. Warto poświęcić trochę uwagi na wybór domeny, która będzie najlepsza dla Twojej witryny. Dowiedz się, jak to zrobić.
Krótka i łatwa do zapamiętania
Domena ma na celu przetłumaczenie adresu IP (który wyrażony jest w formie ciągu cyfr), na adres wyrażony w przystępnej słownej formie. Zatem żeby wykorzystać potencjał domeny, trzeba zadbać o to, aby nazwa była łatwa do zapamiętania.
W jaki sposób użytkownicy mogą trafić na Twoją stronę? Oczywiście przede wszystkim przechodzą na nią z wyników wyszukiwania w Google. Jednak bardzo często adres strony wprowadzany jest bezpośrednio przez użytkownika – w pasku adresu przeglądarki. Możesz zdecydowanie ułatwić mu trafienie na Twoją stronę jeżeli zadbasz o to, aby jej nazwa wpadała w ucho i była krótka.
Warto także zminimalizować ryzyko błędu podczas wpisywania adresu do paska przeglądarki. Pamiętaj o tym, że często utrudnieniem mogą być:
- znaki diakrytyczne – domena z polskimi znakami wprawdzie jest poprawna pod względem językowym, ale internauci przez lata przyzwyczaili się już do wpisywania adresów bez polskich znaków;
- myślniki w nazwie – warto ograniczać znaki specjalne w domenie. Wpisanie takiego adresu jest po prostu trudniejsze – szczególnie z perspektywy użytkowników mobilnych, wchodzących na Twoją stronę ze swojego smartfona
Pamiętaj także tym, że gdy Twoją domenę da się łatwo “podrobić”, ściągasz na siebie ryzyko typosquattingu. Polega to na tym, że ktoś może podszywać się pod Twoją stronę, publikując witrynę pod niemal identycznym adresem (dobrze to widać np. w przypadku gogle.pl zamiast google.pl)
Nawiązanie do marki, nazwiska, projektu
Domena powinna nawiązywać do treści strony. W zdecydowanej większości przypadków jest ona tożsama z nazwą strony – bloga, sklepu czy innego serwisu. Zatem, wykorzystanie nazwy firmy czy projektu jest tutaj jak najbardziej wskazane. Jeżeli jest to strona osobista z własną domeną – oczywiście może zawierać w sobie Twoje imię i nazwisko.
Jednak strona internetowa może być także wizytówką firmową. Co zrobić, gdy firma Kowalski EXPOL prowadzi sklep internetowy pod nazwą ElektronicznyBazar? W takim wypadku dobrze jest wybrać domenę kowalskiexpol.pl dla strony wizytówki firmy, a elektronicznybazar.pl dla strony sklepu internetowego. Pamiętaj, że odpowiednia domena to także ważny czynnik podczas budowania marki – jednak jest to już zupełnie inny temat.
Słowa kluczowa w nazwie
Gdy myślisz nad tym, jaka domena będzie dla Ciebie najlepsza, kierowanie się występowaniem słów kluczowych to bardzo dobry pomysł. Nazwa oparta na kluczowej frazie nazywana jest domeną generyczną. Przykłady takich adresów to np. opony.pl czy lekarze.pl.
Widząc tego typu nazwę generyczną, od razu wiesz, czego się spodziewać po danej stronie internetowej. Zawartość słów kluczowych w domenie to także duże wsparcie dla działań pozycjonujących – taki czynnik jest brany pod uwagę podczas ratingu strony przez Google.
Rozszerzenie ma znaczenie
Wiesz już, jaką domenę wybrać? Pozostaje jeszcze kwestia odpowiedniego rozszerzenia. Dobrze jest wiedzieć, że wybór odpowiedniego typu domeny może być bardzo istotny dla tego, czy adres strony będzie łatwy do zapamiętania.
- w przypadku polskich stron, które mają trafić przede wszystkim do użytkownika z Polski, najlepsze będzie rozszerzenie domeny .pl;
- gdy chcesz zaakcentować europejski poziom swojej firmy, warto zdecydować się na rozszerzenie domeny .eu;
- międzynarodowe firmy najczęściej wybierają globalne rozszerzenia domen, takie jak .com. W przypadku organizacji – dobrze jest postawić na rozszerzenie .org;
- domeny regionalne są w stanie wyeksponować lokalny charakter Twojej firmy czy przedsięwzięcia;
- nowe domeny (nTLD) mogą być świetnym uzupełnieniem dla nazwy nowoczesnej firmy czy start-upu.
Jak widzisz – podczas wyboru domeny musisz zdecydować się także na właściwe rozszerzenie. Poznaj pełną listę rozszerzeń domen i wybierz te, które będzie najlepsze dla Twojej witryny.
Jaką domenę wybrać? Warto myśleć długofalowo
Wybierając domenę, trzeba myśleć długofalowo. Warto poświęcić trochę czasu na to, aby podjąć dobrą decyzję. Pamiętaj o tym, że domena ma wpływ na pozycjonowanie. Miej na uwadze, że przez lata zdobywa ona renomę, więc zmiana adresu może zaszkodzić Twojej pozycji w wyszukiwarce. Poza tym nie możesz zapominać o tym, że domena jest także elementem budowania marki.
Nie daj się także skusić na tanie oferty domen za 1 gr lub za 0 zł. Pamiętaj o tym, że w takich sytuacjach prezentowana jest cena wyłącznie za pierwszy okres rozliczeniowy. W momencie zakupu domeny, dobrze jest wiedzieć także o tym, ile będzie kosztować jej odnowienie w kolejnych okresach rozliczeniowych. Więcej na ten temat dowiesz się z wpisu Ile kosztuje domena?
Mam nadzieję, że porady z tego wpisu pomogą Ci w wyborze domeny, która przyczyni się do sukcesu Twojej strony. Jeżeli mimo wszystko nie masz pomysłu na domenę – być może warto wspomóc się generatorem nazw domen? Takie rozwiązanie może okazać się pomocne, gdy masz spory problem z wymyśleniem adresu dla witryny.