Własna domena – co to takiego i jak ją zarejestrować?
Żeby móc uruchomić stronę internetową, potrzebna będzie Ci własna domena. Zobacz, czym ona jest i kiedy jeszcze może Ci się przydać. Przekonaj się, że jej rejestracja może być naprawdę prosta.
Gdy tworzysz stronę internetową – chcesz, aby była ona dostępna pod adresem zarezerwowanym tylko dla Ciebie. Po to rejestruje się domenę, aby odwiedzający – po wpisaniu konkretnego adresu do przeglądarki – trafił właśnie na Twoją witrynę. Własna domena to fundament dla istnienia stron internetowych. Co warto o niej wiedzieć?
Własna domena – co to?
Własna domena – to adres Twojej strony w Internecie. Jest ona unikalna – a więc po jej wpisaniu w przeglądarkę może ona kierować tylko w jedno miejsce. Więcej na temat technicznych kwestii związanych z funkcjonowaniem domeny, dowiesz się z artykułu: Co to jest domena?
Po co Ci własna domena?
Własna domena jest oczywiście niezbędna podczas prowadzenia strony internetowej. To właśnie dzięki niej (oraz hostingowi, na którym utrzymywane są pliki i bazy danych) stworzona przez Ciebie witryna może być dostępna dla odwiedzających. Dzięki niej wystarczy wpisać adres, a w przeglądarce wyświetli się zawartość, do której odnosi dana nazwa.
Jednak nawet jeżeli nie masz (i nie zamierzasz mieć) swojej strony internetowej, własna domena może Ci się przydać – w końcu możesz ją wykorzystać także do poczty elektronicznej. Po odpowiedniej konfiguracji (oraz po podpięciu jej pod konkretny serwer) możesz cieszyć się z e-maila z własną domeną. Takie rozwiązanie sprawia, że adres mailowy wygląda o wiele bardziej profesjonalnie, a często – jest także łatwiejszy do zapamiętania.
Własna domena – jak wybrać?
Strona internetowa to zawartość składająca się z tekstów, plików multimedialnych i kodu źródłowego. Jest ona utrzymywana na hostingu. Natomiast dzięki posiadaniu dobrej własnej domeny możesz sprawić, że strona będzie lepiej… widoczna i dostępna.
Gdy domena jest skonstruowana w odpowiedni sposób, wpisanie danego adresu do paska adresu jest po prostu łatwe. Dzięki temu, jeżeli podajesz komuś adres swojej witryny lub umieszczasz go np. na ulotkach czy wizytówkach, jest mała szansa, że podczas jego przepisywania wda się literówka.
Przede wszystkim – dobra własna domena musi być łatwa do zapamiętania. Dzięki temu pojawia się duża szansa, że odwiedzający (a przynajmniej ich pewien odsetek) będą wpisywać ją bezpośrednio do przeglądarki – bez konieczności korzystania z wyszukiwarki.
Zresztą – domena ma znaczenie także dla skuteczności pozycjonowania. Wprawdzie nie jest to główny czynnik, ale jest on jedną ze składowych, wpływających na ocenę jakości strony. Ważna jest np. zawartość słów kluczowych w zarejestrowanej domenie, jej historia itd.
Podczas wybierania domeny warto mieć na uwadze wszystkie poruszone powyżej kwestie. W związku z tym przyjrzyj się rejestrowanej nazwie, uwzględniając przy tym:
- słowa kluczowe – gdy w adresie znajduje się główna fraza kluczowe (hasło, z którym może być kojarzona Twoja działalność) to już na pierwszy rzut oka widać, czego będą dotyczyć informacje na stronie. Ma to ogromne znaczenie zarówno dla doświadczenia użytkownika – jak i ma wpływ na SEO;
- Twoje nazwisko – to dobry sposób, jeżeli skupiasz się przede wszystkim na budowaniu marki osobistej. W ten sposób możesz ułatwić zainteresowanym trafienie np. na Twoje portfolio lub prowadzonego przez Ciebie bloga. Domena z własnym nazwiskiem przydaje się także do poczty elektronicznej;
- nazwę Twojej firmy – gdy zarejestrujesz nazwę firmy, jednym z pierwszych kroków powinno być wykupienie domeny z nazwą Twojej działalności. W końcu to właśnie po nazwie firmy często wyszukuje się strony internetowe;
- krótka nazwa – własna domena powinna być krótka. W ten sposób minimalizujesz szansę, że podczas wpisywania adresu wda się błąd. Będzie ona także łatwiejsza do zapamiętania;
- unikanie łączników – nazwa-sklepu.pl zamiast nazwasklepu.pl? To nie jest dobre rozwiązanie. Korzystanie z łączników utrudnia wpisywanie adresu. Poza tym – sprawia, że łatwo jest podszyć się pod Twoją stronę – w końcu wystarczy zarejestrować domenę z innym łącznikiem, by można było opublikować witrynę łudząco podobną do Twojej;
- odpowiednie rozszerzenie – pamiętaj, że domena to nie tylko nazwa, ale również właściwa końcówka. Zapoznaj się z listą rozszerzeń domen i wybierz odpowiedni typ adresu. W polskich warunkach zdecydowanie najlepiej sprawdzają się rozszerzenia krajowe, jednak warto zastanowić się także np. nad nowymi domenami (np. w przypadku startupów) lub domenami lokalnymi (dla podmiotów działających lokalnie).
Jak zarejestrować domenę?
Rejestracja domeny jest naprawdę prostą czynnością. Gdy już wiesz, jaki adres internetowy Cię interesuje, wystarczy odwiedzić stronę rejestratora domen – czyli firmy, która oferuje obsługę techniczną oraz finansową danego adresu.
Następnie wpisz daną nazwę do wyszukiwarki i sprawdź, czy jest ona dostępna w rozszerzeniu, które Cię interesuje. Jeżeli jest dostępna – możesz ją opłacić, a jeżeli nie – niestety musisz znaleźć inną wolną nazwę lub zdecydować się na inne rozszerzenie.
Pamiętaj – wybór rejestratora ma znaczenie. Jest to istotne nie tylko ze względu na różnice w cenach domen. Ale też np. ze względu na jakość obsługi. Nie zapominaj też o tym, że gdy wykupisz domenę u jednego rejestratora masz możliwość dokonania transferu domeny – czyli przeniesienia do innego podmiotu obsługującego.
Zastanawiasz się nad własną domeną? Jeżeli chcesz opublikować stronę internetową lub myślisz nad adresem e-mail we własnej domenie – to nie ominie Cię konieczność jej rejestracji. Pamiętaj, że dobra domena to doskonała inwestycja. Jeżeli zadbasz o odpowiedni profil linków przychodzących oraz unikniesz reklamowych treści, to budując jej renomę, możesz ją potem sprzedać domenę z zyskiem np. na giełdzie domen.